Hra na hudební nástroje
Máte-li doma hudební nástroje, využijte je a zahrajte si. Můžete trénovat hraní nahlas, potichu, pomalu, rychle. Můžete udávat rytmus a dítě musí po Vás daný rytmus opakovat. Hrát se dá i s tím co běžně doma používáte, např. na dětské plastové talířky, hrnce s vařečkou, můžete si vyrobit paličky z vařečky a starého tenisového míčku, do skořápek od Kinder vajíčka můžete nasypat různé materiály (korálky, čočka, rýže, cizrna atd.), a vytvořit tak hudební nástroj.
Nemusíte pouze hrát na hudební nástroje, můžete např. tleskat dlaněmi, opakovat po sobě stejný rytmus, tleskat do stehen. Fantazii se meze nekladou. Možností je spoustu.
Při této aktivitě rozvíjíme sluchové vnímání a pozornost dítěte při opakování rytmu.
Zvukové pexeso
Máte-li doma několik skořápek od Kinder vajíček a nevíte co s nimi, dají se krásně využít na zvukové pexeso. Nasypte vždy do dvou z nich stejný materiál (cizrnu, korálky, rýži,..), pořádně zavřete, aby se materiál nevysypal a zkuste s dětmi hledat dvojice. Pokud nemáte skořápky od Kinder vajíček, můžete použít také skleničky od přesnídávek či jogurtu.
Při hledání správných zvukových dvojic děti rozvíjí svou pozornost a své sluchové vnímání. Při této aktivitě si dejte pozor na to aby nasypané věci ve skořápkách zněly odlišně, aby dítě mohlo rozpoznat rozdíl mezi jednotlivými dvojicemi.
Pohyb na zvuk
Vyrobené pomůcky můžete využít také k pohybu. Vezměte si vyrobený hudební nástroj a při hraní se různě pohybujte po místnosti. Můžete jen chodit nebo také běhat, skákat, různě pohyb po prostoru obměňovat. Pokud uslyšíte zvuk vybraného hudebního nástroje, pohybujete se, ve chvíli, kdy hudební nástroj utichne, se zastavte a vyčkávejte. Když se nástroj opět rozezní, opět se pohybujte po místnosti.
Při této aktivitě dítě procvičuje sluchové vnímání a zároveň také hrubou motoriku.
Homonyma
Homonyma jsou slova, která jsou stejná, ale mají jiný význam. Připravili jsme pro Vás obrázky, které si můžete vytisknout a následně roztříhat. Položte před děti např. 4 obrázky a dítě musí hledat, která se říkají stejně. Použijte jen ty obrázky a slova, které dítě zná. Kdo dobře znakuje, může si hru zahrát stejně, jen budete hledat znaky, které se ukazují stejně, ale mají jiný význam, např. Eva – středa – knedlík.
Autor obrázků: Kristýna Vlasáková