POTŘEBY:
Ocet, sůl (cca 5 - 10 g), skleněná miska nebo sklenička, zašlá mince (v hodnotě 10 Kč, 20 Kč nebo 50 Kč), stříbrná kancelářská sponka, příp. hadřík nebo menší kartáč
JAK?
Poproste dítě, aby do misky nalilo trochu octa a přisypalo sůl. Pak musí ocet zamíchat, aby se sůl alespoň trochu rozpustila. Vložte do misky zašlé mince a svorku. Dejte pozor, aby se mince nepřekrývaly. Pozorujte, co se bude dít. Nechte ocet působit déle a sledujte, jak se mince a svorka mění. Jsou-li mince hodně špinavé, po nějaké době je očistěte třeba kartáčem na ruce, vraťte zpět do misky a nechte ocet se solí ještě chvilku působit. Jakmile později mince z octu vyjmete, opláchněte je vodou. Jednu či dvě mince můžete nechat neopláchnuté a dál pozorovat a porovnat, co se s mincemi stalo. Výsledek nám můžete napsat či vyfotit.
CO CVIČÍME?
Pozorovací schopnosti, komunikační dovednosti, trpělivost, pečlivost a opatrnost. Pracujeme s přirozenou dětskou zvídavostí.
POZOR NA…
- Nechte dítě pokus v co největší míře realizovat samostatně, bude mít větší radost.
- Všimněte si, zda má dítě zájem o to, co se bude dít. Všimne si rozdílů? Dokáže pokus popsat – co se děje s mincemi a jak vypadá svorka?
- Zaměřte se na to, zda si dítě vzpomene a chodí výsledek v průběhu času kontrolovat.
- Chcete-li trénovat paměť, zkuste po nějakém čase pokus zopakovat. Vzpomene si dítě, co potřebovalo a jak musí postupovat?
Zdroj obrázků: SAS Ostrava
Ilustrační foto: Pixabay